250 lat teatru publicznego w Polsce

Artykuły

Teatralne e-booki do pobrania

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego z okazji 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE postanowił sprawić wszystkim teatromanom wyjątkową niespodziankę, udostępniając elektroniczne wersje książek: „Gra w nowych dekoracjach. Teatr publiczny pomiędzy rynkiem i demokracją” autorstwa Dragana Klaicia oraz „Ekonomikę teatru” Hanny Trzeciak w dwóch formatach - EPUB i MOBI. Obie pozycje zostały wydane przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Udostępnione publikacje doskonale wpisują się w tematykę jubileuszu, stanowiąc tym samym ważną wypowiedź na temat instytucji i idei teatru publicznego

„Ekonomika teatru” Hanny Trzeciak została wydana w 2011 roku, ale nie straciła na aktualności. Wydawnictwo Instytutu Teatralnego to pionierska - zarówno dla polskiej kultury, jak i ekonomii - naukowa praca poświęcona analizie form finansowania instytucji kultury w systemie wolnorynkowym. Szczególną uwagę autorka poświęca definicjom dóbr publicznych i merytorycznych, które są efektem działania instytucji kultury, zwracając uwagę na decydująca rolę źródła finansowania w kształtowaniu ilości i jakości tych dóbr. Na przykładzie teatru, dokumentując to także badaniami innych ekonomistów, wskazuje, że "dobra merytoryczne są dobrami pożądanymi przez społeczeństwo, gdyż służą realizacji wspólnego, wartościowego społecznie celu.

Pobierz:
ekonomika_teatru_hanna_trzeciak.epub

Pobierz:
ekonomika_teatru_hanna_trzeciak.mobi

„Gra w nowych dekoracjach” Dragana Klaicia jest punktem wyjścia do dyskusji o zadaniach teatru publicznego. W jego mniemaniu teatr publiczny musi spełniać konkretne postulaty społeczne.

„Ta książka nie mówi o przetrwaniu teatru w dobie kryzysu – chociaż jego widmo kładzie się tu posępnym cieniem – tylko o samym pojęciu teatru publicznego, niekomercyjnego a więc subsydiowanego; o jego swoistych zaletach, wartościach i pożytkach. Będę przekonywał, że w sytuacji rosnącej konkurencji ze strony teatru komercyjnego i dochodowego przemysłu kulturalnego, teatr publiczny musi wzmocnić te swoje specyficzne cechy, które dają mu prawo do utrzymania ze środków publicznych. Dlaczego? Dlatego, że jego krytyczna postawa może ożywiać społeczeństwo obywatelskie i kształtować rozmaite wspólnoty interesów. Każda niekomercyjna instytucja sceniczna musi zaznaczać swój wyjątkowy charakter, nadawać swojej twórczości i działalności jak najwyrazistszy, a zarazem ambitny i konfrontacyjny charakter, żeby dać przyciągniętej przezeń publiczności szerokie możliwości edukacji, refleksji i doświadczeń społecznych. Standaryzacja programu, repertuaru i produktu, a także naśladowanie teatru komercyjnego i jego form działania pozbawia teatr publiczny swoistości i w ostatecznym rozrachunku odbiera mu prawo do utrzymania z finansów publicznych.”

Pobierz:
gra_w_nowych_dekoracjach_dragan_klaic.epub

Pobierz:
gra_w_nowych_dekoracjach_dragan_klaic.mobi

O autorach:

Hanna Trzeciak - teoretyk i praktyk w zakresie finansów publicznych, w tym w szczególności w zakresie finansów teatru. W latach 2006-2007 była głównym księgowym w warszawskim Teatrze Dramatycznym, a w 2008 roku została tam zastępcą dyrektora ds. ekonomicznych. W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej pracuje od stycznia 2009 roku. Jest autorką książek dotyczących finansowania kultury: Działalność kulturalna – opodatkowanie usług transgranicznych oraz międzynarodowego obrotu towarowego – PIT, CIT, VAT (ODDK, Gdańsk 2011) oraz Ekonomika teatru (Instytut Teatralny, Warszawa 2011).

Dragan Klaić (1950-2011) - teatrolog i analityk kulturalny. Wykładowca na uniwersytetach w Amsterdamie, Barcelonie, Belgradzie, Bolonii, Budapeszcie, Istambule i Leidzie. Po studiach doktoranckich na Yale University w latach 1978-1991 pracował na wydziale teatralnym Uniwersytetu w Belgradzie. W tym czasie jego zainteresowania naukowe skupiały się głównie na krytyce teatralnej. W trakcie wojny na Bałkanach wyemigrował do Amsterdamu, gdzie wkrótce został dyrektorem Niderlandzkiego Instytutu Teatralnego, którym kierował do śmierci. Od momentu emigracji zainteresowania Klaicia koncentrowały się na problematyce europejskich polityk kulturalnych. W roku 2005 na zamówienie Komisji Europejskiej przygotował dokument Europa jako projekt kulturowy. Klaić jest także autorem książki "Mobility of Imagination", Budapeszt 2007 (polskie wydanie: "Mobilność wyobraźni", Warszawa 2011). Ostatnia, opublikowana pośmiertnie książka "Resetting the Stage. Public Theatre Between the Market and Democracy" (Bristol-Chicago 2012) stanowi podsumowanie wieloletnich badań prowadzonych przez autora.

Korzystając z serwisu internetowego wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Pliki cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj.