23 maja. Obchodzimy Dzień Teatru Publicznego
23 maja w Polsce po raz pierwszy obchodzony był Dzień Teatru Publicznego. Został on ustanowiony z okazji przypadającej w tym roku 250. rocznicy powołania pierwszego zawodowego i publicznego teatru polskiego. W obchody włączyło się 100 teatrów z 44 polskich miast. Co jubileusz przyniósł widzom?
Obchodzony 23 maja 2015 Dzień Teatru Publicznego był zachętą do spotkania w teatrze i zwrócenia na niego oczu szerokiej publiczności. Dzięki zorganizowanej przez Instytut Teatralny przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego akcji „Bilet za 250 groszy” Polacy otrzymali szansę przekonania się, że teatr jest wciąż miejscem żywym, miejscem, które potrafi mówić do widza i o widzu.
Na 115 teatralnych widowniach polskich teatrów publicznych zasiedli w sobotę nie tylko widzowie, którzy do teatru zaglądają często, ale także – a może przede wszystkim – osoby, które z różnych powodów, również materialnych, na co dzień nie uczestniczą w życiu teatralnym.
Teatr od świtu
Sprzedaż biletów w symbolicznej cenie 250 groszy przeprowadzono w 100 teatrach. Rozpoczęła się 11 maja i… w większości przypadków tego dnia została zakończona. Długie kolejki ciągnące się spod kas teatrów były widokiem w polskich teatrach niespotykanym. W wielu miejscach sprzedaż trwała godzinę, dwie, a czasami zaledwie kwadrans. Dla pracowników i setek wolontariuszy teatrów oznaczało to duże wyzwanie organizacyjne. Ci, którym tym razem nie udało się kupić biletów kolejną szansę otrzymają być może już za rok bo jest szansa, że Dzień Teatru Publicznego na stałe zagości w kalendarzu i będą mu towarzyszyły podobne akcje.
– Wielki sukces akcji jest niemożliwym do podważenia, twardym dowodem na konieczność istnienia teatrów publicznych i to w całej ich różnorodności i liczbie. A ponieważ w Polsce dotacja jest tak naprawdę dopłatą do biletu, to dla decydujących o wysokości tych dotacji – a mających dobro widzów na względzie – to jest też dowód na to, że dla wielu osób cena biletów jest za wysoka. Prosta kalkulacja: gdyby dotacje były wyższe, ceny biletów mogłyby być niższe – tłumaczyła Dorota Buchwald, dyrektor Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego, który jest koordynatorem obchodów jubileuszu 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE, w tym akcji „Bilet za 250 groszy”.
Czy tak entuzjastyczny odzew widzów mógł dziwić? – Raczej wzbudzać zachwyt, że są ludzie gotowi wstać o 4.00 rano, żeby stanąć w kolejce po bilet do teatru.... Czy to nie jest warte inwestycji publicznych pieniędzy? – dodała dyrektor Instytutu.
Bilety na spektakle grane 23 maja z okazji Dnia Teatru Publicznego były sprzedawane tylko w kasach, co stanowiło ważny element akcji. Chodziło o to, aby widzowie, którzy w teatrach pojawiają się rzadko, przypomnieli sobie do nich drogę oraz poświęcili chwilę na – dzięki temu może bardziej świadomy – wybór interesującego ich spektaklu.
Chociaż teatrom nie sugerowano repertuarowych wyborów, to często wychodziły one z propozycjami swoich najlepszych przedstawień. Wiele teatrów zgłosiło kilka spektakli, czego najlepszym przykładem jest Teatr Narodowy, który zagrał na wszystkich scenach.
W Warszawie na jubileuszowe afisze trafiło ponad 20 tytułów – najwięcej w kraju. Ale do akcji włączyło się także wiele teatrów z mniejszych ośrodków.
Teatr w poszukiwaniu „pośredników”
Akcji „Bilet za 250 groszy” towarzyszyła kampania „Przeżyjemy w teatrze”, zrealizowana przede wszystkim w przestrzeni publicznej. Przypominała, że zarówno w przeszłości, jak i obecnie, to właśnie teatr jest ważnym miejscem dyskusji i refleksji na temat rzeczywistości. Hasło od początku prezentowane było za pośrednictwem artystów innych dziedzin, rysowników i mistrzów street artu. W Krakowie specjalną kurtynę dla Narodowego Starego Teatru namalował Mikołaj Małek. Jakub Woynarowski przygotował projekt muralu, który w połowie maja stał się projektem „publicznym” w pełnym znaczeniu tego słowa. Instytut Teatralny zobowiązał się do sfinansowania przynajmniej jednej realizacji pracy i zaprosił wszystkie instytucje, dysponujące przestrzenią, w której mogłaby ona powstać, do składania swoich „ofert”. 28 maja na ścianie Teatru Polskiego we Wrocławiu odsłonięty został z kolei mural autorstwa kolektywu DWA ZETA, czyli Karoliny Zajączkowskiej i Sławka ZBIOKA Czajkowskiego.
Innym elementem kampanii były satyryczne rysunki czołowych polskich autorów – m.in. Marka Raczkowskiego, Andrzeja Wieteszki, Janka Kozy czy Przemysława „Trusta” Truścińskiego. Wszystkie rysunki łączyło to, że komentują rzeczywistość za pomocą „teatralnych pojęć”, które weszły do powszechnego użycia. Stąd hasła: „Moje życie seksualne to monodram”, „Współczesny lans to jakaś farsa”, „Twoje rodzinne spotkania to jakiś dramat?” i inne, w których „język teatralny” splata się z codziennością. Prace pojawiły się na ulicach największych polskich miast w połowie maja.
Obchody jubileuszu 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE nie kończą się w maju. Trwać będą aż do grudnia a ich kulminacja nastąpi jesienią.
SPEKTAKLE:
BĘDZIN
Teatr Dzieci Zagłębia - "BAJKA-ZJAJKA" (reż. Maciej Dużyński)
BIAŁYSTOK
Białostocki Teatr Lalek - „After Play” (reż. Bogdan Michalik)
Opera i Filharmonia Podlaska - „Czarodziejski flet” (reż. Jarek Marszewski)
Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki - „Guguły” (reż. Agnieszka Korytkowska-Mazur)
BIELSKO-BIAŁA
Teatr Lalek Banialuka - Ballady i romanse (reż. Paweł Aigner)
Teatr Polski - Królowa Margot. Wojna skończy się kiedyś (reż. Wojciech Faruga)
BYDGOSZCZ
Opera Nova - "Halka" (reż. Natalia Babińska)
Teatr Polski - "Murzyni" (reż. Iga Gańczarczyk)
BYTOM
Opera Śląska - "Straszny dwór" (reż. Wiesław Ochman)
Bytomski Teatr Tańca i Ruchu Rozbark - "Oddaję Ci serce" (choreografia: Ivgi&Greben)
CHORZÓW
Teatr Rozrywki - "Położnice szpitala Św. Zofii" (reż. Monika Strzępka)
CZĘSTOCHOWA
Teatr im. Adama Mickiewicza - "Hemar w chmurach. Kabaret" (reż. Piotr Machalica)
ELBLĄG
Teatr im. Aleksandra Sewruka - "W 80 dni dookoła świata"
GDAŃSK
Gdański Teatr Szekspirowski - „Noc z Szekspirem” (Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Gdańsku)
Miejski Teatr Miniatura - „Brzydkie kaczątko” (reż. Romuald Wicza-Pokojski), „Każdy przyniósł, co miał najlepszego” (reż. Marek Brand)
Teatr Wybrzeże - „Broniewski" (reż. Adam Orzechowski)
GDYNIA
Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza - „Chopin bez fortepianu” (reż. Michał Zadara)
Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej - „Grease” (reż. Maciej Korwin)
GNIEZNO
Teatr im. Aleksandra Fredry – „Zjednoczenie dwóch Korei” (reż. Łukasz Gajdzis)
GORZÓW
Teatr im. Juliusza Osterwy - "Odprawa posłów greckich" (reż. Bartek Wyszomirski) i Trzy razy Piaf (reż. Artur Barciś)
JELENIA GÓRA
Teatr im. Cypriana Kamila Norwida - "Mąż mojej żony" (reż. Henryk Adamek)
Zdrojowy Teatr Animacji - "Leśne przygody Tymoteusza" (reż. zespół)
KALISZ
Teatr Bogusławskiego - "Teren badań: Jeżycjada" (reż. Weronika Szczawińska)
KATOWICE
Śląski Teatr Lalki i Aktora „Ateneum” – „Amelka, bóbr i król na dachu” (reż. Lech Chojnacki)
Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego – „Czarny ogród” - (reż. Jacek Głomb)
KIELCE
Teatr Lalki i Aktora "Kubuś" - "Jasno/Ciemno" (reż. Honorata Mierzejewska-Mikosza)
Teatr im. Stefana Żeromskiego - "Dzieje grzechu" (reż. Michał Kotański)
KOSZALIN
Bałtycki Teatr Dramatyczny, Koszalin - "Zemsta" (reż. Tomasz Grochoczyński)
KRAKÓW
Krakowski Teatr Scena STU – „Księżyc i magnolie” (reż. Agnieszka Lipiec-Wróblewska)
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej – „Król Lear” (reż. Jan Klata)
Teatr "Bagatela" im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego – „Seks dla opornych” (reż. Henryk Jacek Schoen)
Teatr im. Juliusza Słowackiego – „Arszenik i stare koronki” (reż. Krzysztof Babicki)
Teatr KTO – „Sprzedam dom, w którym już nie mogę mieszkać” (reż. Jerzy Zoń)
Teatr Groteska – „Czerwony Kapturek” (reż. Waldemar Wolański) i „Przemiany” (reż. Adolf Weltschek)
Teatr Ludowy – „Wychowanka” (reż. Mikołaj Grabowski)
Balet Dworski Cracovia Danza – „W starym kinie” (choreografia: Romana Agnel, Wioletta Maciejewska, Dariusz Brojek)
LEGNICA
Teatr im. Heleny Modrzejewskiej - "Człowiek na moście" (reż. Jacek Głomb)
LUBLIN
Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie - "Był sobie Polak, Polak, Polak i diabeł" (reż. Remigiusz Brzyk)
Ośrodek Brama Grodzka - Teatr NN - "Opowieści z nocy" (reż. Tomasz Pietrasiewicz)
Teatr im. H. Ch. Andersena w Lublinie - "Czarodziejski flet Mozarta" (premiera)
Teatr Muzyczny w Lublinie - "Baron Cygański" (reż. Zbigniew Czeski)
Teatr Stary w Lublinie - "Pan BAron przychodzi boso i płaci guzikiem" (reż. Fred Apke)
ŁÓDŹ
Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka - "Antygona" (reż. Marcin Liber) i "Brygada szlifierza Karhana" (reż. Remigiusz Brzyk)
Teatr im. Stefana Jaracza - "Marzenie Nataszy" (reż. Nikołaj Kolada)
Teatr Lalek "Arlekin" - "DekAmore" (reż. Bogdan Nauka)
Teatr Powszechny - "Oś" (reż. Filip Gieldon)
Teatr Pinokio - "Świnki 3" (reż. Łukasz Bzura) i "Pokolorowanki" (reż. Honorata Mierzejewska-Mikosza)
OLSZTYN
Olsztyński Teatr Lalek – „O rybaku i złotej rybce” (reż. Zespół w ramach Sceny Inicjatyw Aktorskich)
Teatr Jaracza Olsztyn – „Opowieści Lasku Wiedeńskiego” (reż. Andrzej Bartnikowski) i „Dziwka z Ohio” (reż. Adam Sroka)
OPOLE
Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki - "[ˈdʑadɨ]" (reż. Paweł Passini)
i "Szewczyk Dratewka" (reż. Aleksander Maksymiak)
Teatr im. Jana Kochanowskiego - „Królowa śniegu” (instalacja teatralna: Tomasz Konina)
PŁOCK
Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego - "Wujaszek Wania" (reż. Marek Mokrowiecki)
POZNAŃ
Teatr Polski - "Samobójca" (reż. Grigorij Lifanow)
Teatr Wielki - "Romeo i Julia" (inscenizacja i choreografia Emil Wesołowski)
Teatr Muzyczny - "Jekyll&Hyde" (reż. Sebastian Gonciarz)
Teatr Ósmego Dnia - "Hantio" (scenariusz, muzyka, inscenizacja: Jacek Zawadzki)
Teatr Nowy - "Dzieci Zony" (reż. Grzegorz Reszka) oraz "Sophie" (reż. Kamila Michalak)
RABKA-ZDRÓJ
Teatr Lalek Rabcio – „Tygrys Pietrek” (reż. Grzegorz Kwieciński)
RADOM
Teatr Powszechny - Niepodobnym obyczajem (reż. Andrzej Sadowski)
RZESZÓW
Teatr Maska - "Białe małżeństwo" (reż. Oleg Żiugżda)
Teatr im. Wandy Siemaszkowej - "Sąsiedzi" (reż. Waldemar Śmigasiewicz) i „Wenus w futrze” (reż. Jan Nowara)
SŁUPSK
Teatr Nowy im. Witkacego - Zemsta (reż. Ireneusz Kaskiewicz)
Państwowy Teatr Lalki "Tęcza" - Baśn o... (reż. Małgorzata Kamińska-Sobczyk)
SOSNOWIEC
Teatr Zagłębia - Czerwone Zagłębie (reż. Aleksandra Popławska, Marek Kalita)
SUPRAŚL
Teatr Wierszalin - „Złoty deszcz” (reż. Piotr Tomaszuk)
SZCZECIN
Teatr Lalek PLECIUGA - „Niebieski Piesek” (reż. Zbigniew Niecikowski)
Teatr Polski - „Bal manekinów” (reż. Adam Opatowicz)
Teatr Współczesny - „Smaki i dotyki” (reż. Stanisław Miedziewski) oraz „Zły 2 – Przebudzenie” (muzyka: Jacek Wierzchowski, Wiktor Szostak, Piotr Klimek, Konrad Pawicki)
TARNÓW
Teatr im. Ludwika Solskiego - Grażyna (reż. Radosław Rychcik)
TORUŃ
Kujawsko-Pomorski Impresaryjny Teatr Muzyczny w Toruniu – „Machiavelli” (reż. Bartłomiej Wyszomirski)
Teatr Baj Pomorski – „Krótki kurs piosenki aktorskiej” (reż. Wojciech Szelachowski)
WAŁBRZYCH
Teatr Lalki i Aktora - „Wariat i zakonnica” (reż. Mariola Ordak-Świątkiewicz)
Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego - „Na Boga!” (reż. Marcin Liber)
WARSZAWA
Teatr Ateneum – „Tramwaj zwany pożądaniem” (reż. Bogusław Linda)
Teatr Baj – „Nie ma… nie ma… jest” (reż. Andrzej Bocian)
Teatr Dramatyczny – „Młody Stalin” (reż. Ondrej Spišak), „Letnie osy kąsają nas nawet w listopadzie” (reż. Wojciech Urbański) i „Kabaret na Koniec Świata” (reż. Wawrzyniec Kostrzewsk)
Teatr Guliwer – „Czerwony Kapturek” (reż. Piotr Tomaszuk)
Teatr Komedia – „Jak na wulkanie” (reż. Tomasz Dutkiewicz)
Teatr Lalka – „Kopciuszek” (reż. Josef Krofta)
Teatr Muzyczny Roma – „Alicja w Krainie Czarów” (reż. Cezary Domagała)
Teatr Narodowy – „Królowa Śniegu” (reż. Piotr Cieplak), „Tango” (reż. Jerzy Jarocki), „Msza za miasto Arras” (monodram Janusza Gajosa)
Teatr Ochoty – „33 powieści, które każdy powinien znać” (zespół aktorski pod opieką artystyczną Igora Gorzkowskiego)
Teatr Polski – „Król Lear” (reż. Jacques Lassalle)
Teatr Powszechny – „Sex, drugs & rock’n’roll” (reż. Aneta Groszyńska)
TR Warszawa / Nowy Teatr – „Anioły w Ameryce” (reż. Krzysztof Warlikowski)
Teatr Rampa – „RENT” (reż. Jakub Szydłowski)
Teatr Studio – „Oniegin” (reż. Irena Jun) i „Utalentowany pan Ripley” (reż. Radosław Rychcik)
Teatr Syrena – „Hallo Szpicbródka” (reż. Wojciech Kościelniak)
Teatr Współczesny – „Hamlet” (reż. Maciej Englert)
Teatr Żydowski – „Ruchele wychodzi za mąż” (reż. Jacek Papis)
Mazowiecki Teatr Muzyczny - "Muzyka i tańce z dalekich Indii"
WROCŁAW
Teatr Polski - "Szosa Wołokołamska" (reż. Barbara Wysocka)
Wrocławski Teatr Lalek - "Plama" (reż. Martyna Majewska) i "Czerwony Kapturek, kichawka i Gburek" (reż. Anna Proszkowska)
Wrocławski Teatr Pantomimy - "Mikrokosmos" (reż. Konrad Dworakowski)
Wrocławski Teatr Współczesny - "Koniec świata w Breslau" (reż. Agnieszka Olsten)
ZABRZE
Teatr Nowy - "Kocham" (reż. Krzysztof Prus)
ZAKOPANE
Teatr im. St. I. Witkiewicza – „Metafizyka dwugłowego cielęcia” (reż. Andrzej Dziuk)
ZIELONA GÓRA
Lubuski Teatr – „Chory z urojenia” (reż. Paweł Aigner) i „Ja Ciebie też” (reż. Lech Mackiewicz